سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاهش 20 برابری ثبت سفارش گوشی تلفن همراه در شهریور ماه

بسیاری از مردم جهان به صورت مداوم و روزمره از گوشی های هوشمند استفاده میکنند. بخش گسترده ای از تولیدات تلفن های هوشمند مربوط به شرکت های شناخته شده ای مانند اپل، سامسونگ، هواوی، نوکیا، شیائومی و ... می باشد. کشور ما همانند تعداد کثیری از کشورهای جهان برای دسترسی مردم به گوشی هوشمند ناگزیر به واردات آن می باشد. اما در چند ماه اخیر به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت ارز شاهد افزایش قیمت گوشی های هوشمند در بازار هستیم که باعث شده قدرت خرید مردم بسیار کاهش یابد. این مساله موجب ایجاد رکود در بازار گوشی و کاهش ثبت سفارش واردات این محصول شده است.

 

مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه مهم ترین علت افزایش قیمت گوشی همراه عدم تخصیص ارز است، گفت: در حال حاضر در شهریور ماه نسبت به ماه گذشته ثبت سفارش کالای تلفن همراه 20 برابر کاهش یافته است.

 

وی دومین علت وضعیت نابسامان بازار موبایل را مربوط به قانون سقف و سابقه دانست و گفت: تا چند ماه گذشته نزدیک به 180 شرکت در حوزه گوشی همراه فعالیت می ‌کردند که از این تعداد 70 شرکت به طور مستقیم به کار واردات این محصول پرمتقاضی مشغول بودند. این در حالی است که در حال حاضر تعداد شرکت‌های واردکننده با صدور مجوز توسط وزارت صمت به 300 شرکت افزایش یافته است.

 

وی افزود: از آنجایی که بسیاری از شرکت ‌های تازه وارد به عرصه واردات گوشی موبایل، برای نخستین بار وارد چرخه این محصول شده ‌اند، با وجود قانون سقف و سابقه با مشکل جدی روبرو می ‌شوند. این شرکت‌ها باید دارای سابقه واردات بوده تا بتوانند محصولات خود را وارد کشور کنند که متأسفانه بیشتر آنها تازه‌کار بوده و نمی‌ توانند از این قانون عبور کنند در نتیجه ثبت سفارش شرکت ‌ها به خاطر سقف و سابقه انجام نمی‌ شود.

 

عالیان اضافه کرد: نزدیک به  500 هزار گوشی که در گمرکات منتظر مجوز برای ورود به بازار بودند در دو هفته اول ماه مرداد آزاد شده و به سرعت به فروش رسید اما دوباره بازار با کمبود کالا مواجه است. از طرفی شرکت ‌های واردکننده با توجه به قانون سقف و سابقه نمی ‌توانند گوشی ‌های همراه وارد کنند. این در حالی است که اگر تصمیم جدی درباره ورود گوشی‌ های همراه گرفته نشود، متأسفانه دوباره با مشکل واردات تلفن همراه از طریق مسافری روبرو می ‌شویم و همان حوادث سال 97 اتفاق می ‌افتد؛ چرا که در آن زمان قوه قضائیه به موضوع قاچاق گوشی ورود پیدا کرده و بسیاری از واردکنندگان و بازرگانان را به دلیل قاچاق گوشی مسافری دستگیر کردند.

 

وی در پایان افزود: برای ساماندهی به بازار گوشی تلفن همراه و متعادل کردن قیمت ها نیاز به تصمیم جدی در این زمینه از سوی دولت و مسئولین امر می باشد تا با تخصیص ارز مناسب جهت واردات این محصول و ثبت سفارش واردات بتوان تا حد زیادی از التهابات موجود در بازار گوشی موبایل کاست.