سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر سیم کارت دانش آموزی در زندگی نوجوانان

موجود شدن سیم کارت و تلفن های همراه در کشور عملکرد هایی مانند دسترسی به اینترنت را برای افراد و یا کاربران آسان تر کرد. و رفته رفته این موضوع  گسترده تر و پیشرفته شد و امروزه شاهده دنیای مجازی که اکثر افراد درگیر این فضا شده اند هستیم. بنابراین پیشرفت تکنولوژی به غیر از مزایا معایبی نیز دارد که برای مثال میتوان به هدر کردن وقت همچنین اعتیاد شدی به تلفن همراه اشاره کرد. البته اگر افراد به صورت صحیح از اینترنت و یا فضای مجازی استفاده کنند از معایب آن ها خبری نیست همانطور که ذکر شد این موضوع به قدری گسترده شده است که امروزه نگرانی هایی را برای والدین ایجاد کرده چرا که اکثر نوجوانان در این چند سال اخیر عملکرد های اشتباهی را از سیم کارت ، اینترنت و تلفن همراه هوشمند داشته اند به همین خاطر در اوایل دهه نود سیم کارتی به عنوان سیم کارت دانش آموزی  ارائه شد که کودکان و نوجوانان تنها دسترسی به شماره های خاصی را دارند. زمانی که این طرح مطرح شد بازخوردی نداشت ولی با غیر حضوری شدن مراسم در سالی هایی که در کشور بیماری کرونا رخ داد خرید این سیم کارت ها بازخورد بسزایی داشت. 


سیم کارت دانش آموزی چیست ؟

همانطور که از اسمش پیداست این نوع سیم کارت مختص به دانش آموزان است و زمان مراجعه برای خرید سیم کارت به اسم دانش آموزان ثبت میگردد. سیم کارت دانش آموزی مانند سیم کارت های عادی می باشد که میتوان به وسیله آن از ارتباطات تلفنی و پیامکی برخوردار شد. تفاوت سیم کارت های دانش آموزی با سیم کارت های عادی استفاده محدود از این خطوط می باشد، یعنی دانش آموزان می توانند با استفاده از این سیم کارت تنها با شماره های مشخص شده مانند شماره آتش نشانی، اداره پلیس، بیمارستان ها و... برقرار کنند.

همانطور که ذکر شد طرح سیم کارت دانش آموزی در اوایل دهه نود ارائه داده شد ولی به دلایل مختلف از سیم کارت دانش آموزی استقبال چشم گیری نشد. اما پس از غیر حضوری شدن مدارس در دوران پاندمی کرونا فروش سیم کارت های دانش آموزی بازار داغی را پیدا کرد.

 

سخنان آقای شریفی یزدی (جامعه شناس) در رابطه با سیم کارت دانش آموزی

آقای شریفی یزدی (جامعه شناس) بیان کرد : هر رسانه جذابیت خاص خود را برای مخاطبین دارد، این رسانه های جدید در ابتدا افراد را جذب خود می کنند تا شروع به چرخیدن در این فضا کنند. هر شخص به علت های گوناگون و هدف های مشخص وارد سایت و شبکه ها شده و پس از مدتی این وب گردی ها به اعتیاد به رسانه و شبکه ها تبدیل می شود .

وی افزود : این اتفاق جهانی بوده و مختص کشور ما نیست. البته در ایران به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌های لازم برای جذب نوجوان و جوانان به فعالیت‌های درست مثل زیر ساخت‌های ورزشی و هنری، مسئله کمی پررنگ‌تر است.

این کارشناس یاد آور شد : در دوره های گذشته تلویزیون نقش پر رنگی در زندگی شهروندان داشت ولی اکنون برای نسل جدید شبکه های اجتماعی جایگزین تلویزیون شده است. و این موضوع روی عملکرد افراد در ابعاد مختلف تاثیر گذار می باشد. تاثیرات جسمانی به لحاظ گرفتن تحرک و اضافه وزن در نسل های امروزی و کاهش توان فکری جوانان و نوجوانان و افت تحصیلی از دیگر اثرات مخرب دنیای مجازی برای نسل جوان است.

وی ادامه داد : در دنیا طرحی وجود دارد که والدین برای کودکان و نوجوانان خود سیمکارت و گوشی هوشمندی را تهیه می کنند تا فرزندانشان امکان تماس با شماره های مشخص شده در شرایط ضروری را داشته باشند. لازم به ذکر است که این سیم کارت ها دسترسی به اینترنت ندارند و با استفاده از آن فقط میتوانند با شماره های اضطراری تماس بگیرند. در کشور ما هم به همین دلیل سیم کارت های دانش آموزی به بازار عرضه شده است.